04 de juny 2007

Commuters

Feia molt de temps que volia escriure un post sobre el metro de Nova York. Però avui que ha estat l'últim dia que he tingut a ma mare de visita, hem tingut la sort d'agafar un cap de setmana d'aquells d'obres i canvis de servei per tota la xarxa, que han fet que triguéssim encara més del que ja és normal en arribar fins a Central Park un diumenge, i que ens han fet sentir com un autèntic New Yorker, però dels que són els homòlegs de la gent que agafa Rodalies Renfe o similars...

Perquè per començar, el Metro de Nova York és vell i està atrotinat. Ho veus el primer dia que l'agafes. Els vagons es veuen antics, les andanes són estretes, les estacions estan totes enrajolades però, a excepció d'a les estacions mes noves i en algunes de Manhattan que han estat renovades amb uns mosaics que sí que he d'admetre que són força curiosos, de la majoria de les parets n'han caigut rajoles, o bé estan trencades. Està brut, hi ha molta brossa a les vies, hi ha més d'una i més de dues rates, i en algunes estacions les cantonades fan pudor a pixum. Tanmateix, oblidant una mica el marc en què agafes el Metro, que és per apretar a córrer, també aviat te n'adones que el servei és bo. La xarxa arriba a gairebé tot arreu (encara que mirant el mapa veus que a Queens queden grans zones encara incomunicades) i el servei és continuat (en hores punta tens metros cada 3 o 4 minuts) i continu 24 hores al dia, 365.25 dies a l'any (en mitja). Al principi has de fixar-te quins trens són locals (paren a totes les parades), i quins express (se'n van saltant), però t'hi acostumes, i acabes descobrint que els New Yorkers el que fan és agafar un express i canviar al local just abans d'arribar a la seva parada.

Però tot això és entre setmana...

Perquè els caps de setmana arriba la disbauxa. Per una banda hi ha línies que deixen de circular o canvien de recorregut, però de forma regular (encara que són les indicacions que hi ha als mapes estan en una cantonada i són força críptiques). Però a més a més, com que no es pot aprofitar les nits per a fer manteniment ni obres, de la matinada de divendres al matí de dilluns et pots trobar amb pràcticament qualsevol cosa.

Exemple: aquest matí hem anat a agafar el Metro i ens trobem amb que el tren que passa per la nostra estació és un F, línia express que cap dia a cap hora no para a la nostra estació. L'agafem, segueix com a local un parell de parades que no li toquen i a partir de llavors torna a ser express, saltant-se estacions, però seguint el recorregut de la línia V, no el de la F. Llavors baixem al Rockefeller Center, per agafar la línia D, express cap a Central Park, però a l'andana diu que aquest cap de setmana no circulen els trens de la línia D per aquell tram. En principi també hi ha la línia B, que fa el mateix recorregut però local, però després d'estar esperant una estona a l'andana anem a mirar el mapa i veiem que diu que els caps de setmana la B no funciona, que cal agafar la D, i llavors canviar a la A al tros comú. Afagar la D? Però si no funciona! Res, si no hi ha D ni B, què fem esperant en una andana per on no han de passar trens? Total, tornem a agafar la línia F, baixem fins a 4th Street per anar a buscar la A o la C, i ens trobem amb que esperant a l'andana ens passa el famós D, que evidentment no havia de passar per allà... L'agafem, i a l'arribar a Columbus Square ja no sabíem si el tren seguia com a local, com a express, o com a què. Perquè a més a més, en principi tots aquests canvis te'ls indiquen amb cartells a les andanes, i per megafonia dels vagons. Però a vegades els cartells no hi són, i els vagons són molt vells, de fet ni tan sols no tenen una gravació que vagi dient el nom de les estacions, i és el propi conductor qui ha d'anar dient: next stop is 69th Street, stanclearclosindoors; de manera que quan el conductor diu qualsevol cosa amb un accent del sud-est de Harlem a través d'un equip de so que té 20 anys, doncs no entens res, i el que acabes fent és baixar si veus que molta gent baixa, o quedar-te si tothom més o menys es queda.

Total, que arribats a aquest punt, li he dit a ma mare: acabem d'anar a peu. I hem sortit del metro, i hem pogut gaudir d'un matí de diumenge a Central Park, que sempre és interessant (he dit mai que hi ha esquirols?). Sort que després al tornar i, sobretot, a l'anar cap a l'aeroport no hem tingut cap problema, hem agafat les línies normals i ja està. I res, ara ja la tinc en ple vol cap a Ginebra, amb vuit hores d'escala i després el vol a Barcelona.

De totes maneres, el fet de ser un Commuter més (encara que jo estrictament no ho sóc, perquè no em cal fer transbordament per anar a la feina) canvia una mica les teves rutines. Jo ho noto pel que arribo a llegir, més d'una hora i mitja de lectura al dia fa que devoris els llibres, i des que he arribat aquí crec que ja n'he llegit set o vuit, gairebé un per setmana. Però també noto que estic amb menys ganes de fer esport, perquè l'estona que camino cada matí a Barcelona crec que em manté les cames més àgils, i aquí en canvi després d'estar tanta estona al Metro, més l'estona que estic assegur a la feina, normalment les sento pesades.

I com a altra cosa curiositat del Metro de Nova York: la pluralitat. El primer dia em vaig sorprendre perquè tothom que hi havia al vagó era negre i sud-americà. I em sentia una mica incòmode, fins i tot amb una mica de por, típics prejudicis que un té. I ara realment ni me n'adono de la gent que hi ha al meu voltant: és fàcil que et trobis amb un vagó amb vuit o nou persones cadascuna d'un pare i una mare, i no li dones la menor importància. I fins i tot a vegades penses: ei, després de tot, tampoc no és tan utòpica, aquesta idea de la convivència entre cultures? No?

Ah! I m'havia oblidat el detall final: cada vagó de Metro du una bandereta dels Estats Units. Us imagineu com de bé quedaría el Metro de Barcelona tot ple de rojigualdas?

2 comentaris:

Unknown ha dit...

Bé una mica com les nostres rodalies però a lo bestia.Lo d'aquesta gent amb la bandereta es pura paranoia.

simón ha dit...

No por favor, banderitas aquí también no...

Desde luego, yo creo que me habría rallado mucho con tanta tontería con los metros... Supongo que son los contras de tener un montón de líneas que pasan por mismos andenes.

No quiero ni imaginarme que pasaría en Barna de hacerlo así...