15 de maig 2007

18 Milles de Llibres

Avui en principi en Kugatsu anava a veure un partit de bàsquet dels Nets amb en Kousuke, i com que jo tenia una mica de feina, i a part crec que amb una dosi de dribblings i músiques horteres ja en tinc més que suficient, li he dit que jo em quedaria pel departament fins més tard, i que després ja aniria a comprar i cap a casa. Com que sembla que aquesta gent si no compren les coses a última hora per eBay no estan contents, encara que al final els costi el mateix o més que si les haguessin comprades de bon principi per les vies normals, al final s'han quedat sense entrades. Total, que m'han dit si volia anar a menjar aletes de pollastre a la cerveseria de l'Avinguda B, però tampoc no tenia moltes ganes d'inflar-me de pollastre a les 7 de la tarda (horari de sopar japonès) així que al final han marxat i jo m'he quedat a pencar una estona més.

Al final, a quarts de 7 m'he posat a parlar amb en Yusuke, el meu company de despatx al que ja veig força clar que trobaré a faltar força quan torni d'aquí (possiblement de la poca gent amb qui em passi), m'ha ensenyat algunes fotos del seu poble al Japó, jo algunes de les mítiques d'Escòcia... i ja se m'han fet dos quarts de 8, i entre que he enviat un mail al meu director a Barcelona i he arreglat un bug que he descobert a última hora al meu codi ja era un quart de 9. Total, que no arribava al supermercat per molt que ho volgués, i en comptes de marxar cap a casa he caminat una mica Broadway amunt i m'he acostat a Strand Books, una llibreria de segona mà que hi ha a Broadway amb la 12a i que havia vist algun cop al passar.

En acostar-m'hi he vist que a la porta hi havia uns quants mobles amb llibres d'ocasió per un dòlar. També hi havia un cartell que presumia d'estar enganxat a la tenda de llibres de segona mà més gran del món. 18 milles de llibres! Si era veritat, això eren 30 kilòmetres, però no sabia si voldrien dir llom contra llom o posats plans un rere l'altre... He començat a mirar entre els prestatges, i al costat de tot de novel·les amb autors que no havia sentit mai, títols que anaven saltant del que deurien ser intrigues polítiques i de teoria de la conspiració a novel·letes roses de fulletó, algun volum aïllat de col·leccions de divulgació, i en general tot un mar de literatura de dubtosa qualitat... he trobat el que menys m'esperava: unes obres completes de Lewis Carroll! Es veia un llibre força atrotinat, edició del 1976... Però les obres completes de Lewis Carroll, amb els dibuixos típics d'Alicia en el País de les Maravelles, el Barreter Boig (que després seria l'emblema de la casa de discos Charisma) i aquella Llagosta mirant-se al mirall sobre els mítics versos de As the duck with his eyelids, so he with his nose (és una llarga història). Total, que una cosa com aquella l'havia de comprar, i més per un dòlar! I he entrat a la llibreria amb el llibre sota el braç, i ha estat la meva perdició. Perquè no sé si és la més gran del món, però si no ho és, no vull imaginar com deuen ser les que la superen..

Perquè no són només els quatre pisos de superfície que té la llibreria: és la densitat. I també el cert aire que les coses se segueixen fent tal com sempre s'han fet... Cal dir que no hi ha només llibres de segona mà: també hi ha restes de sèrie, llibres amb les tapes fetes malbé, o el que m'ha semblat que eren llibres de prova abans de les edicions definitives, suposo que amb errades tipogràfiques i tal... Però tots els llibres estaven col·locats en estanteries de metall, sense cap mena de floritura, de 5 o 6 fileres d'alt i separades l'una de l'altra per l'espai just perquè una persona pogués caminar entre elles, apartar-se quan es creués amb algú més o col·locar alguna de les escales de mà que hi havia recolzades per arribar als llibres de més amunt. Les seccions estaven indicades amb cartells escrits a mà en fulls normals, i enganxats amb cel·lo als mobles. Fins i tot en alguns i en alguns casos les seccions estaven indicades amb cartolines encaixades entre dos llibres. Això sí, tot estava classificat, i a cada secció tot en perfecte ordre alfabètic d'autors.

Evidentment, des del moment en què he entrat allà he sabut que acabaria comprant alguna altra cosa, i després de donar unes quantes voltes entre els estants de ficció, i de fullejar la primera novel·la de Nabokov, o un recull de comptes de Franz Kafka, he acabat carregat amb Baudolino d'Umberto Eco (després de llegir el Pèndol de Foucault em vaig quedar amb ganes de més, per més que la crítica afusellés el Baudolino de mala manera, i que la meva àvia hagués de sacsejar el següent, La Misteriosa Flama de la Reina Lloana, en acabar-lo, per si un cas al llibre hi havia efectivament alguna cosa i la podia fer sortir...); Kafka a la Vora d'en Haruki Murakami (autor que vària gent de classe de japonès m'havia recomanat); i Més Enllà del Planeta Silenciós, el primer llibre d'una trilogia de ciència-ficció d'en C.S. Lewis, el de les Cròniques de Nàrnia.

Carregat amb els quatre llibres he baixat al soterrani, i he estat passejant entre la secció de ciències. M'ha fet molta gràcia trobar tot de llibres de mates, física i química antics, i fins i tot algunes Lecture Notes de l'Springer-Verlag (una editorial força famosa). Al final, al passar per la secció de lingüística he acabat agafant un llibre de divulgació sobre l'origen del nostre Alfabet...

Arribat aquest moment, entre que ja eren dos quarts de deu, que la resta de plantes eren més aviat de llibres d'antic, i que tenia igualment por de trobar-me alguna altra secció i carregar amb tres toms més, he decidit marxar. En total, 5 llibres, que amb les taxes i tal han acabat essent 33 dòlars, no sé, suposo que està bé... Espero haver fet prou càrrega de lectura per al mes i mig que em queda, de fet en aquest primer mes i mig he llegit tres llibres, però cal tenir en compte que els primers dies no tenia lectura, i també que la setmana que va estar la Laura no vaig llegir res...

De moment, al metro he decidit començar pel llibre que la caixera m'hagués deixat a dalt de tot de la bossa, i l'atzar, o més aviat el sentit comú, ha fet que fos el més prim de tots: Més Enllà del Planeta Silenciós. L'únic problema ha estat que després d'estar mirant entre les estanteries gairebé una hora, estava tan cansat que amb prou feines he pogut llegir les tres primeres planes del llibre...

5 comentaris:

Anònim ha dit...

Trims his belt and his buttons,
and turns out his toes.

simón ha dit...

Me ha sugerido un montón de cosas este post...
-La librería de La Sombra del Viento y la de Harry Potter y La Órden del Fénix (creo que era)...
-El valor que deben de tener muchos de los libros que hay ahí puestos al lado de los demás como si nada (valor económico en otros lugares, valor sentimental, valor histórico)...
-Encontrarte El Número 23 entre esos libros...
-Si Venganza podría acabar algún día en una librería de esas...
-Que por mucha tecnología que haya, un buen libro es insustituíble...

Anònim ha dit...

Creo indispensable apuntar otras notables bibliotecas que hasta ahora han sido ominosamente pasadas por alto:

- La Biblioteca de Babel: contenedora de todos los libros de cuatrocientas diez páginas, cuarenta renglones por página y ochenta letras por renglon.

- Una laberintica biblioteca en una abadia Benedictina, dipositaria de libros que no deben ser mencionados, la Comedia no es el menor de ellos.

- La biblioteca de la Universidad Invisible. en sus salas se encuentran grimorios encadenados para proteger a los estudiantes, passadizos hacia el Espacio-L...

- La biblioteca de Morfeo en El Sueño. Vigilante de todas esas obras que sus escritores solo soñaron pero nunca escribieron. El hombre que fue Octubre, de Chesterton; La conciencia de Shelock Holmes, de Doyle; Alicia detrás de la luna, de Carroll, El camino perdido, de Tolkien...

- La biblioteca ardiente de Gormenghast, donde Don Sepulcravo encontró el Ritual y la muerte de los búhos.

Estas y otras Bibliotecas pueden ser encontradas en 18 millas de libros.

P.R. Borges

Anònim ha dit...

Es evident( recorda el que ets ) on sempre et sentiras millor es en una biblioteca...

Grandsu

Unknown ha dit...

Ves a saber si podries trobar els llibres d'en Dumas durant el regnat de Henri IV, lo fotut es que el trobaràs en anglès o ptoser no